Наші офіси: м.Галич м-н.Різдва 7а;м. Івано-Франківськ вул.Кармелюка 4

(3431) 22-784 ple_net@ukr.net

Запобігання втрат у роздрібній торгівлі

Камера в торговому залі

Наші ціни на монтаж і обслуговування систем відеоспостереження в цьому прайс-листі.


Нелегке життя власника магазину. Він немов затиснутий між чиновницьким хабарництвом зверху і народною масою знизу. А товари, і без того мають схильність псуватися, битися і пропадати, до того ж вони є об’єктом крадіжки.

У наше століття, коли роль красивих, наукоподібних термінів велика, як ніколи, всьому поганому, що може трапитися з товарами, є розумна і політкоректний назва: “втрати в торгівлі”. Спробуємо розібратися, що це за втрати, і як їх уникнути.

Отже, предмет нашого розгляду – товарні втрати в торгівлі. Це сукупність всіх способів, за рахунок яких  товари можуть вийти з обороту, попасти в прірву, зникнути, “не доживши” до реалізації. Чи пошкодиться, втративши частину своєї вартості.

Подумки прийшовши на допомогу власнику торгового бізнесу, ми(інтернет провайдер Пленет) подивимося, як сучасна техніка дозволяє боротися з втратами товарів в торгівлі. Саме вона, техніка – джерело оптимізму в цьому питанні. Адже способи зникнення товарів змінюються з часом повільно, а техніка розвивається швидко.

 

“Ах спека …”

Найпростіші види товарних втрат у торгівлі пов’язані не зі злим умислом, а з людською недбалістю або навіть з невдалим збігом обставин. Це псування продуктів в дорозі або при зберіганні, пошкодження упаковки та інші подібні казуси. Як же з цим боротися?

У сучасному світі чимале поширення набули сигнальні пристрої, індикатори і пломби, які однозначно вказують, чи зберігся товар в недоторканності. Ці невеликі вироби, легко додаються не тільки в контейнер, а й в коробку, мішок і іншу упаковку. Індикатор необоротно змінює колір, якщо те, про що він повинен повідомити, з товаром сталося.

Наприклад, спеціальний індикатор температури дозволить одержувачу продукту, що перевозиться в замороженому вигляді, переконатися, що цей продукт не піддався негативному впливу підвищеної температури. Якщо ж об’єкт транспортування через халатність постачальника провів якийсь час у теплі, індикатор невідворотно змінить свій колір. Вторинна заморозка не допоможе – все стане відомо одержувачу, тільки-но він гляне на індикатор.

Інші види індикаторів настільки ж сумлінно просигналізують, якщо товар по дорозі вдарили, або якщо його кантувати, коли це суворо заборонено. Пломба дасть гарантію, що контейнер в шляху не розкрили. Подібний контроль швидко дисциплінує постачальників, вчить їх при поводженні з товарами слідувати за інструкціями. Інвестиції в невеликі, малопомітні предмети – індикатори і пломби – успішно окуповуються.

Випаровування з накладною

До вищеописаних різновидів втрат додається інша, вже більш витончена і цілком пов’язана з чиєюсь недобросовісністю. Це шахрайство постачальників і транспортних організацій, що виражається в підміні видів товарів, що поставляються, недопостачання, обрахування тощо…

Логічно даний вид втрат відрізняється від всіх інших, оскільки тут спостерігається взаємодія двох організацій – постачальника та отримувача, або трьох, якщо в справу залучені і транспортники. І тому причини махінацій можуть ховатися в двох місцях – одержувач намагається обдурити, або постачальник, або окремі працівники компанії постачальника. В останньому випадку вони фактично діють і проти своєї компанії, так як підривають її репутацію. Словом, шахраї протистоять всім учасникам ланцюжка.

Якщо ж в ролі шахрая виступає сама компанія-постачальник, то це, як правило, не може тривати довго. Рано чи пізно торгове підприємство просто поміняє недобросовісного постачальника або транспортну організацію.

Хто краде

Але ось товар прибув в магазин і розкладений по полицях. До зали входять покупці. Їх не поміняєш, як постачальника. Люди, схильні до того, щоб щось вкрасти, складають серед покупців певну частку, і впливати на цей показник магазин не в силах. Зате він може за допомогою сучасної техніки припинити їх зловмисні дії.

І за обсягами, і за тяжкістю проблеми злодійство – на першому місці. Загальний облік товарних втрат у торгівлі впевнено приписує йому близько 80% всіх збитків. Різні джерела статистичних даних розходяться лише в питанні про те, хто краде більше – працівники торгівлі або покупці. У будь-якому випадку, ясно, що і ті, і інші намагаються не відставати.

Загальна картина розкрадання всього, що є в магазині, складна й різноманітна. З підсобних приміщень і складських приміщень товари можуть виносити вантажники і підсобні робочі, рідше продавці. Чорний хід спокійніше головного, порожні коробки, виносяться на сміття, але ж можна що-небудь покласти туда. Багато товарів прекрасно виносять за рахунок перекидання через паркан – з таких тверджень складається азбука товарних втрат у торгівлі.

Туди ж, до чорного входу в магазин, вночі можуть з’явитися звичайні грабіжники. У їх поведінці не буде нічого оригінального – магазин в цьому сенсі не відрізняється від будь-якого іншого об’єкта, де є матеріальні цінності. Якщо охорона слабка, відлучилася або її взагалі немає, вони прийдуть, зламають замки, візьмуть, що треба, і підуть.Сервісний центр Пленет в цьому не вийняток,  нас теж декілька разів грабували, поки ми не почали займатися відеоспостереженням, але навіть зараз бувають різні ситуації, за рахунок того що інтернет провайдер Пленет має широку мережу розкинутого оптоволоконного кабелю по районах Івано-Франківської області, а він якимось чином є спокусою для злодіїв, нам потрібно було забезпечити декілька сотень кілометрів кабелю безпекою, що ми і успішно зробили. Але останніх пару років всі намагання пограбувати були зведені нанівець, в одному випадку таки пограбували,але якраз за рахунок мережі відеокамер по Івано-Франківській області ми спільно з органами безпеки найшли зловмисників.

Ще більше можливості привласнити собі частину товару – у продавців. У маленькому магазині тиха, відокремлена обстановка в чималому ступені сприяє цьому. В супермаркетах продавцям відповідають працівники торгових залів, діяти яким допомагає відносна свобода пересування і добре знання того, що де лежить.

Найбільше джерело втрат (як не дивно і доходів) товарів у торгівлі – покупці. Їх час настав з переходом значної частини роздрібної торгівлі на формат супермаркету, з величезними залами самообслуговування, в яких викладені всі товари, в тому числі досить дрібні.

Особливість контингенту покупців-викрадачів – в тому, що, окрім професійних злодіїв, для яких крадіжки – це обраний ними спосіб заробити собі на життя, тут велика роль любителів. Таким ласкавим словом називаються в даному випадку ті, хто краде з інтересу, спраги пригод, бажання довести собі або комусь свою здатність до подібних дій. До них приєднуються громадяни, для яких злодійство – це свого роду хвороба. Любителя легше виявити, але, якщо він спійманий, розбиратися з ним складніше. Крім того, демонструючи своє вміння відловлювати злодіїв, підприємство торгівлі може легко відлякати професіоналів, але навряд чи – любителів.

У супермаркеті для злодія головне – пройти через касу. І він часто навіть не підозрює, що там, за касовим апаратом, може сидіти такий же викрадач, джерело нещасть для власного роботодавця. Головна відмінність полягає тут в тому, що махінації на касі вимагають певного рівня інтелекту, якщо це слово взагалі можна застосувати до злодія.

А ще в торговому підприємстві є адміністратори та інші управлінці. Поки бізнес був маленьким, господар магазину брав на ці посади своїх друзів. Та й з ними могло бути не все гладко. Фірма виросла – і на керівні посади приходять люди з боку, серед яких теж можуть бути нечистоплотні. Зрозуміло, адміністратор не всуне бутель з дорогим коньяком за пазуху. Його стихія – накладні і відомості, а якщо він і краде товари, то дрібнооптовими партіями.

Тут час сказати пару слів про змову між вищепереліченими категоріями зловмисників. В злочинні групи вони можуть об’єднуватися як в межах одного виду, так і “між видами”. Приклад “внутрішньовидового” союзу – група псевдопокупців: один відволікає охоронців, поки інший здійснює розкрадання і передає видобуток третьому. Змова представників різних видів викрадачів спостерігається, коли злодій-покупець проходить через касу, за якою сидить його спільник. Один з найнебезпечніших альянсів – “касир плюс адміністратор”.

Контроль доступу та охоронна сигналізація

Завершимо це швидке перерахування категорій злодіїв і їх прийомів, щоб поговорити, нарешті, про заходи по боротьбі з ними. Там, в підсобних приміщеннях, з яких ми почали свій уявний огляд торгового підприємства, допомагає впровадження сучасного контролю доступу. При його наявності працівник магазину входить в певне приміщення тільки за допомогою картки доступу, і кожен прохід через двері автоматично записується в електронному журналі системи, із зазначенням часу. Працівника це дисциплінує, змушує пам’ятати про те, що його переміщення по магазину фіксується. А ті співробітники магазину, яким в дану кімнату заходити не потрібно, потрапити в неї не зможуть, завдяки чому відповідальність за товар частково персоніфікується.

Як і весь магазин, підсобки повинні бути оснащені системою охоронної сигналізації. У нічний час вона запобіжить можливому проникненню викрадачів в приміщення, що охороняються. Важливим в цьому випадку є все, що пов’язано з питанням реагування на сигнал тривоги: хто отримає цей сигнал, через скільки часу він встигне прибути на місце події, як буде діяти, щоб затримати або хоча б “відігнати” порушників. На всі ці питання у власника магазину і його служби безпеки повинна бути відповідь, інакше гроші, вкладені в систему охорони, можуть виявитися витраченими даремно.

Останнє твердження стосується до всієї технології безпеки. Будь-яка захисна система працює не сама по собі, а тільки як частина комплексного підходу, який передбачає систему організаційних заходів. За цими словами, що звучать як уривок з промови заядлого бюрократа, ховаються дуже важливі речі. Що буде з злодієм після того, як хороша і надійна система виявить його і покаже нам? Хто і якими засобами затримає зловмисника? Чи понесе злодій покарання і яке?

Тут слід зазначити, що в розглянутому нами випадку піймання злодія – це складова частина роботи щодо запобігання втрат в роздрібній торгівлі. І тому найбільш типовий, економічно виправданий і юридично не дуже клопіткий варіант – відпустити злодія на всі чотири сторони. При цьому у охорони магазину залишиться лише його чітке фото і наказ більше не пускати цю людину або уважно стежити за ним, якщо він все ж пройде в торговий зал. Фактично, це лише віддзеркалення того факту, що, впроваджуючи ефективні системи безпеки, магазин ні в якому разі не викорінює злодіїв як явище, а просто відштовхує їх від себе, після чого вони йдуть … в інші магазини.

Протикрадіжні системи

Якщо працівник магазину “підкрадає”, то у адміністрації є маса часу, щоб його зловити. Їй потрібно лише аналізувати його дії, точніше, просто замислюватися іноді про якісь особливості поведінки своїх працівників, в тому числі зіставляти між собою дані з системи контролю доступу, якщо вона є. З покупцем ситуація інша. Якщо він краде, то його можна ловити тільки відразу.

Тому торговий зал супермаркету оснащують протикрадіжними системами. На виході з торгового залу ставляться антена і приймач, що утворюють “ворота”. На кожну одиницю товару наклеюється мітка, яка вносить спотворення в сигнал, який передається з антени в приймач і, таким чином, зчитується. Касир при отриманні грошей ручним сканером дезактивує мітку, після чого вона читається системою безпеки як мітка проданого товару, що має право покинути магазин. Поява в зоні дії системи безпеки мітки, яка не пройшла дезактивацію, викликає сигнал тривоги. Часто в таких системах одна антена служить і передавачем, і приймачем.

Назва даної технології – EAS, від англійського Electronic Article Surveillance – “електронне виявлення предмета”. Насправді, це безліч різних технологій і принципів роботи – радіочастотний, електромагнітний, акустичномагнітні, радіомагнітні. У кожного є свої переваги і недоліки.

Складнішою і багатообіцяючою є технологія радіочастотної ідентифікації – RFID. Вона також побудована на використанні міток, однак ця позначка складається з антени і мікросхеми. У мікросхемі може бути записана найрізноманітніша інформація про товар. Тому за допомогою RFID-міток можна вести облік товарів при транспортуванні, зберіганні і обробці в магазині. Більш того, дана технологія дозволяє при оплаті товару не дезактивувати мітку, а просто міняти її статус на “куплено”. У такому випадку навіть після виходу покупця з магазину мітка може продовжити своє життя, як і раніше будучи ідентифікатором товару. Надалі її можна використовувати, наприклад при поверненні товарів або для підтвердження терміну гарантії на обладнання.

Основні слабкі місця систем безпеки  EAS і RFID пов’язані зі здатністю покупців відривати мітки прямо в залі або просто псувати їх, а також загортати виносимі товари в фольгу або вислизати з торгового залу, минаючи ворота. Саме тому такий спосіб боротьби з втратами в роздрібній торгівлі, є по-своєму недосконалим. Справжній захист від крадіжки може забезпечити тільки відеоспостереження, яке в торгівлі описане в цій статті http://plenet.com.ua/?p=636


Більше корисної інформації про системи відеоспостереження тут.

Сервісний центр Пленет може вам провести аналіз та встановити відеоспостереження (камери відеонагляду) в Івано-Франківську чи по області за цінами які Вас приємно вразять. Також можливо Вас зацікавлять інші послуги які ми надаємо (встановлення інтернету, ремонт техніки). Звертайтеся по телефонах вказаних нижче, або пишіть нам на пошту plenetmail@gmail.com.